Just in time (JIT) pro jednotlivé vozové zásilky (JVZ) na železnici
(JITKA)
Projekt se zaměřuje na řešení problematiky aplikace systému Just in time (JIT) pro jednotlivé vozové zásilky (JVZ) na železnici. Cílem projektu je navrhnout systém tak, aby systém umožnil zvýšit využitelnost nákladní dopravy a zároveň byl ekonomicky soběstačný a konkurenceschopný k silniční dopravě. Projekt vznikl na základě požadavku jednoho z největších přepravců JVZ Carbosped, který je hlavním partnerem a donátorem projektu.
Studijní program/specializace:
· Bakalářský studijní program Technika a technologie v dopravě a spojích
o Specializace: Inteligentní dopravní systémy (ITS) kód: 20X1JS
o Specializace: Dopravní systémy a technika (DOS) kód: 20X1JD
o Specializace: Logistika a řízení dopravních procesů (LOG) kód: 20X1JM
· Navazující magisterský studijní program Dopravní systémy a technika
Pracoviště:
Katedra dopravní telematiky
https://www.fd.cvut.cz/fakulta/organizacni-struktura/katedry/katedra-dopravni-telematiky
Co budete na projektu řešit?
Projekt je členěn na čtyři etapy. Všechny etapy bude možné řešit samostatně nezávisle na ostatních etapách kromě první, která je nosná a bude muset být zpracována přednostně.
První etapa – přeprava na železnici
Cílem této etapy je analýza přeprav mezi vlečkami vybraných přepravců (zákazníků systému) a staničními VNVK, kde zákazník je schopen si vozy nakládat/vykládat sám (zejména dřevaři). V této etapě se zpracuje samotný systém JVZ v režimu JIT tak, aby pokryl území celé České republiky. Systém musí být schopen jakoukoli zásilku přepravit do 24 hodin a mezi vybranými centry v tzv. nočním skoku do 12cti hodin. Bude nutné zpracovat možnosti české železniční sítě, vybrat rozřazovací centra a zpracovat technologie řazení a posunu vozů. Zároveň se bude řešit ekonomika systému a jeho konkurenceschopnost.
Druhá etapa – překládka vlak/auto
Tato etapa se bude zabývat překládkami vlak/auto ve vybraných stanicích a vlečkách, kde se bude vykonávat překládka řízená systémem a dovoz zboží zákazníkovi až „na dvůr“. Tato etapa se bude zabývat zejména různými kontejnerovými systémy, umožňujícími rychlou a levnou překládku zboží a jeho dopravu po silnici k zákazníkovi.
Třetí etapa – návrh systému v ČR
Cílem této etapy je návrh rozšíření systému na maximální možnosti propustnosti českých železnic. Etapa zahrnuje také modernizaci celé sítě s využitím nových řídicích a zabezpečovacích systému (dle konceptu www.zeleznice40.cz), navýšení kapacity železniční infrastruktury. Součástí také bude nutné řešit návrh legislativních opatření v ČR a harmonizovat ji s platnou legislativou EU.
Čtvrtá etapa – rozšíření mimo hranice ČR
Tato etapa se bude v návaznosti na vyhodnocení zkušeností v ČR zabývá možností rozšíření navrženého systému do dalších zemí v okolí ČR.
Co vám práce na projektu přinese?
Pro studenty, kteří se do tohoto projektu zapojí, bude tento projekt nejenom možností zajímavé práce na řešení aktuální a doposud neuspokojivě řešené problematiky, ale může být také po dokončení studia budoucím zaměstnáním a možnost dalšího profesního odborného růstu.
Činnosti studentů na projektu budou finančně odměněny hlavními partnery Carbosped a SBS Cargo, můžete si tak i při studiu přivydělat.
Co již v tomto projektu bylo uděláno?
Zavedení systému kombinované dopravy pro přepravu vozových zásilek je dlouhodobě řešeno hlavním expertem na tuto problematiku, panem Petrem Herbrikem (Carbosped).
https://dopravni.net/series/jit/
V roce 2022 byla tato problematika řešena v rámci diplomové práce Bc. Pavel Kuba
https://dspace.cvut.cz/handle/10467/101842
Přímé stažení souboru diplomové práce
Použité zkratky
JVZ – Jednotlivá vozová zásilka
JIT – Just in Time
VNVK – Veřejná nakládková a vykládková kolej (veřejná staniční nákladiště)
|
CARBOSPED, spol. s r.o.
https://www.carbounion.cz/carbosped
|
Wood and Paper
|
|
Stora Enso
https://www.storaenso.com/cs-cz/
|
TSR – kovošrot
|
|
SBS Cargo
|
|